×

Statutul orașului

A P R O B A T:

Prin Decizia nr. 3 / 3 din 30.06.2016

Consiliul orăşenesc Frunză

 

 

                                             STATUTUL ORAŞULUI FRUNZĂ

 

                                                     DISPOZIŢII GENERALE

 

1.Prezentul statut reglementează organizarea şi funcţionarea organelor administraţiei publice locale ale oraşului Frunză.

2.Oraşul Frunză constituie o unitate administrativ – teritorială independenţă , situată la nordul Republicii Moldova.

3.Oraşul actual a existat ca localitate din anul 1966 , întemeiat pe baza combinatului de zahăr Gîrbova. În anul 1973 în baza Hotărîrii Prezidiumului Sovietului Suprem a RSSM este numit orăşelul Frunză. În anul 1994 în corespundere cu Legea Republicii Moldova nr. 306 – XIII din 07 decembrie 1994 privind organizarea administrativ – teritorială a primit statut de oraş.

4.Oraşul Frunză intră în componenţa raionului Ocniţa. Oraşul Frunză la nord şi vest este delimitat cu teritoriul primăriei comunei Lencăuţi , la sud cu teritoriul primăriei satului Gîrbova, la est cu teritoriul primăriei sat. Bîrnova.

5. Suprafaţa totală a teritoriului oraşului Frunză este de 37,1 ha.

6.În total terenurile oraşului ocupă 320,65 ha , inclusiv :                                                          – terenuri agricole – 58,48 ha;

– terenuri destinate industriei – 161,34 ha ;

– terenuri destinate pritecţiei naturii – 0,5068 ha

– terenuriele fondului silvic – 42,07 ha ;                                                                                      – terenurile ocupate ape – 2,7532 ha ;                                                                                          –  terenuri fondul de rezervă – 18,73 ha ;

7. Numărul populaţiei oraşului , la situaţia de 01.01.2016 constituie 1320 locuitori.

8.Organele administraţie publice a oraşului sunt amplasate în centrul lui , pe adresa or. Frunză str. Păcii 2 A                                                                                                                      9.Administraţua publică a unităţilor administrativ teritoriale , se organizează şi se realizaează în baza principii lor prevăzute de Legea Republicii Moldova „privind administraţia publică locală” nr. 436-XVI din 28.12.2006 , Legea Republicii Moldova „privind organizarea administrativ – teritorială a Republicii Moldova ” nr. 764- XV din 27.12.2001.

10.Oraşul Frunză se prezintă ca o persoană juridică , poserdă proprietate în conformitate cu legislaţia în vigoare , profită de autonomie financiară , posedă dreptul de iniţiativă în administrarea cu lucrările publice, realizîndu-şi împuternicirile prin intermediul organelor administraţiei publice locale,în hotarele administrativ-teritoriale stabilite.

11.Administraţia publică a oraşului se bazează pe principiile autonomiei local, decentralizării serviciilor publice, algerii autorităţilor administraţiei publice locale şi în baza consultaţiilor cu cetăţenii, vizănd problemele de importanţă locală.

12.Împuternicirile organelor administraţiei publice a oraşului sunt depline şi universale. Ele nu pot fi contestate de către autorităţile publice superioare, cu excepţia cazurilor prevăzute direct de legislaţia în vigoare.

13.Organele administraţiei publice ale oraşului Frunză prin care se realizează autonomia locală sunt: – consiliul municipal-autoritate reprezentativă şi deliberativă a populaţiei municipiului, aleasă în vederea soluţionării problemelor de interes local.

– primarul – autoritate reprezentativă a populaşiei unităţii administrativ- teritoriale şi executivă a consiliului local, aleasă prin vot universal, gal, direct, secret şi liber exprimat.

14.Consiliul orăşensc şi primarul oraşului sunt aleşi în conformitate cu Codul electoral al Republicii Moldova, iar aparatul primăriei se constituie în conformitate cu Legea privind administraţia publică locală.

15.Organele administraţiei publice ale oraşului funcţionează autonom în conformitate cu Legea privind administraţia publică locală, prezentul statut şi Legea pentru aprobarea Regulamentului – cadru privind constituirea şi funcţionarea consiilor locale şi raionale nr. 457-XV din 14.11.2003

 

CONSILIUL ORAŞULUI FRUNZĂ

  1. Componenţa, constituirea, atribuţiile şi funcţionarea consiliului orăşenesc sînt reglementate de Legea privind administraţia publică locală, Codul electoral şi Legea privind statutul alesului local.
  2. Consiliul orăşenesc prin decizia sa poate delega primarului oraşului unele atribuţii ce-i revin pentru rezolvarea operativă.
  3. Aprobă Statutul oraşului, organigrama şi statele de personal din aparatul primăriei.
  4. Elaborează planul de dezvoltare social – economică a oraşului.
  5. Elaborează şi aprobă în conformitate cu legile stabilite impozitele şi taxele locale, tarifele pentru chirie, serviciile comunale, pentru alte servicii prestate persoanelor fizice şi juridice de către unităţile gospodăriei orăşeneşti.
  6. Stabileşte volumul şi domeniul de folosire a investiţiilor capitale de la bugetul oraşului.
  7. Conferă persoanelor fizice autohtone sau străine, cu merite deosebite, titlul “Cetăţean de onoare al oraşului Frunză”.

 

PRIMARUL ORAŞULUI

  1. Alegerea, eliberarea din funcţie a primarului oraşului sînt reglementate de Legea privind administraţia publică locală şi Codul electoral.
  2. În exercitarea funcţiei primarul este ocrotit de lege. Primarul poate delega viceprimarilor şi secretarului consiliului loca, prin dispoziţie, exercitarea unora din atribuţiile ce-i revin.
  3. Primarul exercită drepturile şi asigură îndeplinirea obligaţiunilor ce revin oraşului în calitate de persoană juridică.
  4. Primarul ca autoritate executivă a administraţiei publice locale este persoană oficială şi reprezintă oraşul la toate nivelurile, coordonează activitatea comisiilor create în cadrul consiliului orăşenesc, conduce serviciile publice locale.
  5. Primarul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

(1) Pornind de la domeniile de activitate ale autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi, stabilite la art.4 alin.(1) din Legea privind descentralizarea administrativă, primarul exercită în teritoriul administrat următoarele atribuţii de bază:

  1. a) asigură executarea deciziilor consiliului local;
  2. b) propune, în condiţiile legii, organigrama şi statele primăriei, schema de salarizare a personalului acesteia şi le supune aprobării consiliului local;
  3. c) numeşte, stabileşte atribuţiile şi încetează raporturile de serviciu sau de muncă cu şefii de subdiviziuni, de servicii, de întreprinderi municipale din subordinea autorităţii administraţiei publice locale respective, personalul primăriei, conduce şi controlează activitatea acestora, contribuie la formarea şi reciclarea profesională;
  4. d) stabileşte atribuţiile viceprimarilor;
  5. e) asigură elaborarea proiectului de buget local al unităţii administrativ-teritoriale pe următorul an bugetar şi a contului de încheiere a exerciţiului bugetar şi le prezintă spre aprobare consiliului local;
  6. f)  exercită funcţia de ordonator principal de credite al satului (comunei), oraşului; verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea şi cheltuirea mijloacelor de la bugetul local şi informează consiliul local despre situaţia existentă;
  7. g) răspunde de inventarierea şi administrarea bunurilor domeniului public şi celui privat ale oraşului, în limitele competenţei sale;
  8. h) exercită, în condiţiile legii, supravegherea activităţilor din tîrguri, pieţe, oboare, parcuri, spaţii verzi, locuri de distracţie şi agrement şi ia măsuri operative pentru buna lor funcţionare;
  9. i)  propune consiliului local schema de organizare şi condiţiile de prestare a serviciilor publice de gospodărie comunală, ia măsuri pentru buna funcţionare a serviciilor respective de gospodărie comunală;
  10. j) conduce, coordonează şi controlează activitatea serviciilor publice locale, asigură funcţionarea serviciului stare civilă, a autorităţii tutelare, contribuie la realizarea măsurilor de asistenţă socială şi ajutor social;

j1) asigură elaborarea studiilor de fezabilitate şi propune spre aprobare listele bunurilor şi serviciilor de interes public local pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat;

j2) asigură monitorizarea şi controlul realizării proiectelor de parteneriat public-privat în care autoritatea administraţiei publice locale participă în calitate de partener public;

  1. k) eliberează autorizaţiile şi licenţele prevăzute de lege;
  2. l) asigură securitatea traficului rutier şi pietonal prin organizarea circulaţiei transportului, prin întreţinerea drumurilor, podurilor şi instalarea semnelor rutiere în raza teritoriului administrat;
  3. m) asigură repartizarea fondului locativ şi controlul asupra întreţinerii şi gestionării acestuia în unitatea administrativ-teritorială respectivă;
  4. n) reprezintă colectivitatea locală în relaţiile cu alte autorităţi publice, persoane fizice sau juridice din ţară sau din străinătate, precum şi în instanţele judecătoreşti, în condiţiile legii; semnează actele şi contractele încheiate în numele colectivităţii locale, cu excepţiile prevăzute de lege;
  5. o) prezintă consiliului local, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte cu privire la situaţia social-economică a oraşului;
  6. p) înregistrează asociaţiile obşteşti care intenţionează să activeze în unitatea administrativ-teritorială respectivă;
  7. q) exercită, în numele consiliului local, funcţiile de autoritate tutelară, supraveghează activitatea tutorilor şi a curatorilor;
  8. r) coordonează activitatea de asistenţă socială privind copiii, persoanele în etate, invalizii, familiile cu mulţi copii, familiile afectate de violenţă intrafamilială, alte categorii de persoane socialmente vulnerabile, sprijină activitatea asociaţiilor obşteşti de utilitate publică din teritoriul satului (comunei), oraşului (municipiului);
  9. s) asigură elaborarea planului general de urbanism şi a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului şi le prezintă spre aprobare consiliului local, în condiţiile legii;
  10. t) constată încălcările legislaţiei în vigoare comise de persoane fizice şi juridice în teritoriul administrat, ia măsuri pentru înlăturarea sau curmarea acestora şi, după caz, sesizează organele de drept, acestea fiind obligate să reacţioneze cu promptitudine, în condiţiile legii, la solicitările primarului;
  11. u) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentaţiilor sau altor manifestări publice care contravin ordinii de drept sau bunelor moravuri, care atentează la ordinea şi liniştea publică;
  12. v) propune consiliului local consultarea populaţiei prin referendum în probleme locale de interes deosebit, ia măsuri pentru organizarea acestor consultări;
  13. x) ia, în comun cu autorităţile centrale de specialitate şi cu serviciile publice desconcentrate ale acestora, măsuri de prevenire şi diminuare a consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor şi, în acest scop, dispune, cu titlu executoriu, mobilizarea, după caz, a populaţiei, agenţilor economici şi instituţiilor publice din localitate;
  14. y) sprijină colaborarea cu localităţi din alte ţări, contribuie la extinderea cooperării şi a legăturilor directe cu acestea.

(2) Primarul, în calitatea sa de autoritate publică locală executivă, exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau încredinţate de consiliul local.

 

PRIMĂRIA ORAŞULUI

(1) Primăria se organizează şi funcţionează în baza unui regulament aprobat de consiliul local.

(2) Primăria are următoarele atribuţii:

  1. a) întocmeşte proiectele de decizii ale consiliului local şi proiectele de dispoziţii ale primarului;

aduce la cunoştinţă publică deciziile consiliului şi dispoziţiile normative ale primarului;

  1. b) aduce la cunoştinţă publică deciziile consiliului şi dispoziţiile normative ale primarului;
  2. c) colectează şi prezintă primarului informaţii pentru raportul anual privind starea economică şi socială a oraşului;
  3. d) prezintă primarului, în comun cu serviciile publice, informaţii despre funcţionarea acestor servicii, precum şi a întreprinderilor orăşeneşti create de autoritatea publică locală;
  4. e) supraveghează executarea măsurilor dispuse de primar atît în cadrul primăriei, cît şi în teritoriul administrat;
  5. f) contribuie la elaborarea proiectului de buget al unităţii administrativ – teritoriale pentru următorul an bugetar şi a proiectelor de modificare a bugetului, care urmează să fie prezentate de primar spre examinare consiliului local;
  6. g) asigură executare bugetului oraşului, în conformitate cu deciziile consiliului local, şi la respectarea prevederilor legale;
  7. h) întocmeşte contul de încheiere a exerciţiului bugetar al primăriei;
  8. i) asistă secretarul consiliului orăşenesc în îndeplinirea atribuţiilor lui conform legii;

(3) Condiţiile numirii angajării, promovării, sancţionării şi încetării raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului primăriei, drepturile şi obligaţiile lui sunt stabilite de legislaţia în vigoare şi de regulamentul primăriei, probat de Consiliul orăşenesc.

 

 

SERVICIILE PUBLICE, BUNURILE ŞI LUCRĂRILE PUBLICE

Serviciile publice, bunurile şi lucrările publice sunt organizate şi administrate în conformitate cu capitolul X al Legii privind administraţia publică locală nr. 436-XVI din 28.12.2006.

 

REFERENDUMUL LOCUITORILOR ORAŞULUI

1.Referendumul locuitorilor oraşului reprezintă consultarea cetăţenilor în probleme de interes deosebit pentru oraş. Revocarea primarului oraşului se efectuează, de asemenea, prin referendum local.

  1. Referendumului locuitorilor pot fi supuse probleme care au o importanţă deosebită pentru oraş şi care ţin de competenţa autorităţilor administraţiei publice locale;

Revocarea primarului poate fi iniţiată în cazul în care acesta nu respectă interesele comunităţii locale, nu-şi îndeplineşte obligaţiile corespunzătoare, încalcă normele morale şi etice.

  1. a) Restricţiile privind desfăşurarea referendumului locuitorilor oraşului:
  2. b) nu se efectuează în cazul decretării sau instituirii stării de urgenţă, de asediu sau de război. Dacă data referendumului locuitorilor oraşului a fost stabilită pentru ziua în care, ulterior, se decretează sau se instituie starea de urgenţă, de asediu sau de război, el se anulează de drept sau se amînă pentru o altă zi, respectîndu-se termenele de desfăşurare prevăzute de Codul electoral:
  3. c) referendumul locuitorilor nu poate avea, de asemenea, loc cu 120 de zile înainte şi cu 120 de zile după ziua desfăşurării în oraş a oricărui tip de alegeri sau referendum, decît dacă se desfăşoară în aceeaşi zi;
  4. d) hotărîrea privind amînarea referendumului locuitorilor oraşului se adoptă de către consiliul local care a emis actul de efectuare a referendumului;
  5. e) referendumul privind revocarea primarului poate fi iniţiat după expirarea unui an de la intrarea acestuia în funcţie sau de la data referendumului local precedent privind revocarea aceluiaşi primar.
  6. Problemele ce nu pot fi supuse referendumului local:
  7. a) privind impozitele şi bugetul;
  8. b) privind măsurile extraordinare sau de urgenţă pentru asigurarea ordinii publice, sănătăţii şi securităţii populaţiei;
  9. c) privind alegerea, numirea, demiterea şi revocarea din anumite funcţii a persoanelor care ţin de competenţa Parlamentului, a Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului;
  10. d) ce ţin de competenţa instanţelor de judecată sau a procuraturii;
  11. e) privind modificarea subordonării administrativ-teritoriale a localităţilor;
  12. f) primarul este revocat din funcţie fără iniţierea şi efectuarea unui referendum local, în baza hotărîrii definitive de revocare a instanţei de judecată, în cazul în care acesta nu respectă Constituţia şi legile, participă la activitatea organelor neconstituţionale sau dacă se află în stare de incompatibilitate prevăzută de lege. Procedura de revocare pentru situaţiile menţionate se iniţiază de către procuror, la cererea persoanelor interesate.
  13. Stabilirea datei referendumului locuitorilor oraşului:

data referendumului local se stabileşte de către consiliul orăşenesc.

  1. Iniţierea referendumului locuitorilor oraşului:
  2. de1/2 din numărul consilierilor aleşi;
  3. b) de primarul oraşului, cu excepţia cazului cînd se iniţiază referendum privind revocarea primarului;
  4. c) de 10 la sută din numărul cetăţenilor cu drept de vot care domiciliază pe teritoriul oraşului.

 

PATRIMONIUL ŞI FINANŢELE ORAŞULUI

 

Baza economică a oraşului o constituie patrimoniul orăşenesc care serveşte drept sursă de obţinere a veniturilor şi de satisfacere a necesităţilor social – economice ale populaţiei.

 

PATRIMONIUL ORĂŞENESC

  1. Patrimoniul orăşenesc se constituie din patrimoniul ce aparţine oraşului.
  2. Patrimoniul este format din bunurile domeniului public şi bunurile domeniului privat.

 

FINANŢELE PUBLICE

  1. Finanţele oraşului se administrează în condiţiile prevăzute de lege, conform principiilor autonomiei locale.
  2. Oraşul are dreptul la resurse financiare proprii, suficiente, proporţional cu competenţele ce le revin conform legii, de care pot dispune liber în interesul colectivităţii.
  3. Veniturile sînt constituite din sursele realizate pe teritoriul din subordine şi din alte surse, în condiţiile legii.
  4. Veniturile şi cheltuielile sînt prevăzute pentru fiecare an financiar în bugetul oraşului, aprobat de consiliul orăşenesc, în condiţiile legii.

 

VENITURI

  1. Consiliul orăşenesc asigură veniturile bugetului prin stabilirea de impozite şi taxe locale şi prin alte surse prevăzute de lege.
  2. Veniturile se constituie din:
  3. a) impozitele şi taxele locale prevăzute de Codul fiscal şi Legea privind impozitele şi taxele locale;
  4. b) defalcările din impozitele generale de stat, efectuate conform normativelor stabilite de legislaţie, inclusiv prin legea bugetului de stat;
  5. c) transferurile de la bugetul de stat sau, după caz, de la bugetul raional sau orăşenesc;
  6. d) încasările din mijloacele speciale ale instituţiilor bugetare;
  7. e) încasările din vînzarea bunurilor patrimoniale ale unităţilor administrativ-teritoriale;
  8. f) alte încasări prevăzute de lege.
  9. pentru funcţionarea unor servicii publice locale ale oraşului, create în interesul colectivităţii oraşului, consiliul stabileşte tarife pentru serviciile prestate de acestea, în condiţiile legii.
  10. Cuantumul tarifelor se stabileşte pentru a acoperi cheltuielile pentru înfiinţarea şi întreţinerea acestor servicii publice.

 

CHELTUIELI

  1. În bugetul orăşenesc se înscriu, la cheltuieli, sumele destinate activităţilor lui care se finanţează de la buget, în condiţiile legii.
  2. Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără indicarea surselor de finanţare.

 

APROBAREA ŞI EXECUTAREA BUGETULUI

  1. Consiliul orăşenesc aprobă bugetul după adoptarea bugetului de stat, dar nu mai tîrziu de 20 de zile după adoptarea acestuia.
  2. Bugetul oraşului, la venituri, se execută în conformitate cu prevederile Legii privind impozitele şi taxele locale, legii bugetului de stat şi cu deciziile consiliului orăşenesc respective.
  3. Consiliul orăşenesc aprobă contul de încheiere a exerciţiului bugetar, conform detalizărilor aprobate în bugetul oraşului.
  4. Proiectul de buget al oraşului, elaborat şi adus la cunoştinţă publică, este supus examinării consiliului orăşenesc după expirarea termenului de 15 zile de la data la care a fost dat publicităţii.
  5. Proiectul de buget este însoţit de raportul primarului, precum şi de contestaţiile depuse în termen de 15 zile de la data la care a fost dat publicităţii.
  6. Consiliul examinează proiectul bugetului, pronunţîn-du-se şi asupra contestaţiilor, şi aprobă bugetul după ce acesta a fost votat pe articole.

 

FONDURILE EXTRABUGETARE

  1. Consiliul orăşenesc poate institui fonduri extrabugetare, în condiţiile legii.
  2. Fondurile extrabugetare se formează din:
  3. a) contribuţiile benevole ale unităţilor economice şi ale cetăţenilor pentru rezolvarea problemelor de interes comun;
  4. b) veniturile provenite din vînzarea titlurilor de valoare, acţiunilor de interes local, din loteriile locale etc.;
  5. c) alte mijloace prevăzute de lege.
  6. Mijloacele extrabugetare se păstrează pe conturi bancare speciale şi sînt folosite la discreţia administraţiei orăşeneşti.
  7. Administraţia oraşului poate înfiinţa fonduri valutare, în condiţiile legii.

 

SERVICII PUBLICE LOCALE

 

1.Serviciile publice locale se organizează de către Consiliul oraşului Frunză, la propunerea primarului, în domeniile de activitate descentralizate stabilite pentru unităţile administrativ-teritoriale de nivelurile întăi, în limita mijloacelor financiare disponibile.

2.Consiliul oraşului Frunză poate decide contractarea anumitor servicii publice d interes local de la persoane fizice şi juridice de drept privat, în condiţiile legii.

3.Numirea şi eliberarea din funcţie în serviciile publice se fac de către conducătorul acestora în condiţiile legii.

  1. Serviciile publice locale activează în condiţiile legislaţiei în vigoare.

 

AGENŢI ECONOMICI

 

În conformitat cu datele Registrului Fiscal de Stat la data de 01.01.2016 pe teritoriul oraşului Frunză sunt 1 (unu) deţinători de patente antreprenoriale şi 9 agenţi economici, inclusiv:

  • instituţii de stat – 8;
  • întreprinderi municipale – 1 ;
  • societăţi cu răspundere limitată – 5;
  • întreprinderi individuale – 3;
  • asociaţii pe acţiuni – 1;

 

CĂILE DE COMUNICARE ŞI CATEGORIILE LOR

 

Pe teritoriul oraşului Frunză se află staţia feroviară: – Gîrbova

 

CONFERIREA TITLULUI „CETĂŢEAN DE ONOARE”

 

Criteriile, potrivit cărora, poate fi conferit unor persoane cu o contribuţie deosebită în plan politic, economic, social sau cultural, sau altor persoane importante pentru oraş, titlul de Cetăţean de Onoare.

  • Reprezentarea intereselor generale ale colectivităţii în organele centrale şi locale ale puterii şi contribuţii personale deosebite la dezvoltarea unor obiective în interesul localităţii.
  • Înfiinţarea unor agenţi economici sau contribuţii personale deosebite la dezvoltarea celor existenţi cu rezultate favorabile în valorificarea potenţialului economic şi a forţei de muncă din localitate.
  • Înfiinţarea unor obiective de interes naţional sau contribuţii personale deosebite pentru dotarea şi modernizarea celor existente.
  • Lucrări deosebite în domeniul artelor şi culturii, contribuţii personale deosebite în înfiinţarea unor instituţii culturale sau dotarea şi dezvoltarea celor existent în localitate.
  • Drepturile de care beneficiază persoanele ce primesc titlui de „Cetăţean de Onoare”:
  • Înscrierea în Cartea de Onoare a Consiliului local şi conferirea Diplomei „Cetăţean de Onoare”.
  • Retragerea titlului se face pentru faptele care aduc prejudiciu comunităţii şi prestigiului colectivităţii, intereselor economice, sociale şi culturale a localităţii.
  • Conferirea şi retragerea titlului este efectuată prin decizia consiliului local la propunerea primarului.

 

ORGANIZAŢII RELIGIOASE

 

BIERICILE ORRTODOXE (MITROPOLIA MOLDOVEI)

 

Episcopia de Edineţ

  • Biserica cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” – 21 noiembrie

 

UNIUNEA BISERICILOR CREŞTINILOR EVANGHELIŞTI-BAPTIŞTI

 

-Biserica Creştinilor Evanghelişti – Baptişti